top of page

Πόλεμος στην Ουκρανία: Οι Σκιές της Αποκάλυψης – Μέρος Δεύτερον

«Θυμάμαι να παρατηρώ την κλεψύδρα και να εκπλήττομαι από το πόσο έπεφταν οι κόκκοι της άμμου από το στενό γυάλινο λαιμό, ώσπου συνειδητοποίησα πως ήταν επειδή κάθε κόκκος είχε τη δική του βούληση και κανείς τους δεν ήθελε να πέσει, επειδή γι αυτούς η πτώση ισοδυναμούσε με θάνατο. Και ταυτόχρονα δεν είχαν άλλη επιλογή, ήταν αναπόφευκτο. Ο επόμενος κόσμος και τούτος εδώ ήταν σαν κι αυτή την κλεψύδρα, σκέφτηκα. Όταν κάθε τι έχει πεθάνει προς τη μια κατεύθυνση, η πραγματικότητα αναστρέφεται και ξαναζούν, δηλαδή αρχίζουν να πεθαίνουν προς την αντίθετη κατεύθυνση».

Βίκτορ Πελέβιν – «Omon Ra»


Στο πρώτο μέρος... είδαμε κάποια από τα μονοπάτια που ενώνουν μεμονωμένους κόμβους των ιεραρχιών εμπεριέχειν/εμπεριέχεσθαι. Για να γίνει κατανοητό το δεύτερο αυτό μέρος, είναι απαραίτητη η ανάγνωση του πρώτου. Ωστόσο για να είναι πιο εύκολα τα πράγματα, παραθέτω εδώ ξανά το διάγραμμα των ιεραρχιών που είχα και στο Μέρος Α.


ΧΡΟΝΟΣ-ΡΟΗ: Συγχρονικότητες, Αντιστροφή Ροής, Παρεμποδισμός Ροής, Εναντιοδρομία,

ΑΡΧΕΤΥΠΑ/ΣΥΜΒΟΛΑ: Αριθμοί, Μυθολογία, Θρησκεία

ΟΥΡΑΝΙΑ ΣΗΜΕΙΑ: Αστρονομικά Συμβάντα/ Αστροναυτική


Τα Terminalia ήταν μία αρχαία ρωμαϊκή εορτή προς τιμή του θεού Terminus, ο οποίος προστάτευε στα όρια. Οι αρχαίοι Ρωμαίοι την γιόρταζαν στις 23 Φεβρουαρίου. Σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή, η ονομασία «Ουκρανία», προέρχεται από μια αρχαία σλαβική λέξη που σημαίνει «μεθόριος».


Την 23η Φεβρουαρίου πάλι, παραμονή της εισβολής ανακοινώθηκε πως αστρονόμοι ανακάλυψαν δύο υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες που βρίσκονται στο 99% της διαδρομής τους προς μια βίαιη σύγκρουση «που θα ταράξει τον ίδιο τον ιστό του χωροχρόνου». Οι μαύρες τρύπες, είναι εγκλωβισμένες σε έναν «χορό καταστροφής» περίπου 9 δισεκατομμύρια έτη φωτός από τη Γη. Τα δύο αντικείμενα κινούνται σταθερά το ένα προς το άλλο για περίπου 100 εκατομμύρια χρόνια και τώρα περιφέρονται η μία τρύπα γύρω από την άλλη κάθε δύο χρόνια περίπου.


Πανίσχυρες συγκρούσεις στη Γη και στον Ουρανό… As above, so below…


Τη νύχτα της 23ης Φεβρουαρίου, είχα βάλει να παρακολουθήσω ξανά την ταινία «Conspiracy Theory» (1997) με τον Μελ Γκίμπσον. Ένα από τα λάιτμοτιφ της ταινίας είναι τα άλογα. Η πρωταγωνίστρια Τζούλια Ρόμπερτς κάνει ιππασία και η ταινία τελειώνει με την ηθοποιό να καλπάζει σε ένα λιβάδι. Ο Μελ Γκίμπσον που είναι κρυφά ερωτευμένος μαζί της, έχει τοιχοκολλήσει μια φωτογραφία της ενώ κάνει ιππασία.




Σε μια σκηνή που οι «κακοί» εισβάλλουν σε ένα κινηματογράφο για να πιάσουν τον Μελ Γκίμπσον στην αίθουσα προβάλλεται η ταινία «Ladyhawke» (1985) του σκηνοθέτη Ρίτσαρντ Ντόννερ (που γύρισε το «Conspiracy Theory»). Η ταινία είχε προβληθεί στην Ελλάδα με τίτλο «Ο Λύκος και το Γεράκι».

Κατά ένα περίεργο τρόπο, σε όλες τις σκηνές της ταινίας στο σινεμά, στην οθόνη του τελευταίου προβάλλονται σκηνές μόνο με άλογα.

Λίγες ώρες αφότου είδα την ταινία, και μετά από διάγγελμα του προέδρου Πούτιν τα ξημερώματα της 24ης Φεβρουαρίου, η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, λήγοντας ουσιαστικά την κρίση που σοβούσε επί μήνες, και κλιμακώνοντάς την σε πόλεμο


Το αρχέτυπο του αλόγου με την ευρεία έννοια (δηλαδή και σαν αυτοκίνητο/σύγχρονο άλογο) συνέχισε φυσικά να εκδηλώνεται. Ανήμερα της εισβολής στην Ουκρανία, η νεολαία του ΣΥΡΙΖΑ με μια σχετική ανάρτηση προκάλεσε πολλά ειρωνικά σχόλια, επειδή αυτή περιείχε το σύμβολο της ειρήνης, αλλά εκ παραδρομής είχε τοποθετηθεί μια λανθασμένη παραλλαγή του, παρόμοια με το σήμα της… Mercedes!

Κατά παράξενο τρόπο, ένα μήνα πριν, η αξιωματική αντιπολίτευση είχε κυκλοφορήσει αντιπολιτευτικά βίντεο με το γενικότερο σύνθημα «Καν΄τους OFF». Σε ένα από αυτά μια Mercedes μπαίνει σε ένα πρατήριο καυσίμων και βάζει βενζίνη ενώ από το ραδιόφωνο ακούγεται η φωνή του Άδωνη Γεωργιάδη να λέει ότι οι τιμές των καυσίμων είναι χαμηλές. Ο οδηγός απαυδά και κλείνει το ραδιόφωνο, ενώ μια φωνή λέει «Κάν΄τους OFF!», εννοώντας να κλείσουμε το ράδιο και γενικότερα να αγνοήσουμε τις ψευτιές της κυβέρνησης για την ακρίβεια.

Κατά ακόμα πιο παράξενο τρόπο, υπάρχει και η ξεκαρδιστική σχετική σκηνή στην ταινία «Λούφα και Παραλλαγή» (1984) του Νίκου Περράκη στην οποία ο συνταγματάρχης (Σταύρος Ξενίδης) δίνει οδηγίες στους φαντάρους να κατασκευάσουν κομμουνιστικά εμβλήματα για μια ταινία που θα γυριζόταν. Το σκηνικό διαδραματίζεται επί δικτατορίας και οι φαντάροι απορούν για την αλλόκοτη διαταγή, φοβούμενοι πως πρόκειται για καψόνι. Σε κάποια φάση ο συνταγματάρχης δείχνει μια εικόνα του Λένιν και ρωτάει τον φαντάρο Παπαδόπουλο «Ξέρεις ποιος είναι αυτός;». Καχύποπτος ο άλλος του απαντά «ο Βενιζέλος;». Ο αξιωματικός κουνάει το κεφάλι του και δείχνει ένα σφυροδρέπανο στον φαντάρο Μαρλαφέκα.


Το σήμα της ειρήνης (που όντως μοιάζει με εκείνο της Mercedes), δημιουργήθηκε ουσιαστικά το 1958 στη Βρετανία σαν σύμβολο του αγώνα εναντίον των πυρηνικών εξοπλισμών. Υιοθετήθηκε ευρέως από το αμερικανικό αντιπολεμικό κίνημα και τους χίπις στη δεκαετία του 1960 και κατέληξε να αναπαριστά ουσιαστικά την παγκόσμια ειρήνη.

Δημιουργός του συμβόλου ήταν ο καλλιτέχνης Τζέραλντ Χόλτομ (1914-1985) ο οποίος το παρουσίασε στις 21 Φεβρουαρίου 1958. Εντοπίζω την ταύτιση της ημερομηνίας με την περίοδο της κλιμακούμενης έντασης και εισβολής στην Ουκρανία ακριβώς 64 χρόνια (και τρεις μέρες) αργότερα. Ο Χόλτομ εμπνεύστηκε από τον πίνακα του Γκόγια «Η Τρίτη Μαΐου 1808» στον οποίο απεικονίζεται ένας αγρότης μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα που σηκώνει τα χέρια ψηλά και ανοιχτά. Ο Χόλτομ σκιτσάρισε μια αφαιρετική αναπαράσταση την οποία έκλεισε ένα κύκλο κι έτσι γεννήθηκε το «Σήμα της Ειρήνης». Κατόπιν το ανέστρεψε θέλοντας να συμβολίσει το αντίθετο της απόγνωσης του ανθρώπου πριν την εκτέλεση.

Από μια άλλη οπτική γωνία, το γωνιώδες «Ψ» (χωρίς κύκλο), είναι ο πρωτογερμανικός ρούνος algiz που συμβολίζει εν γένει την προστασία. Το σύστημα των ρούνων χρησιμοποιήθηκε από το Ναζισμό (όπως κι η σβάστικα), με αποτέλεσμα τα σύμβολα αυτά να συνδεθούν με διαφορετικούς συνειρμούς. Όπως και να έχει, οι Ναζί χρησιμοποιούσαν τον κανονικό (όρθιο) algiz σαν σύμβολο της ζωής (Leben Rune) ενώ τον αντεστραμμένο σαν σύμβολο του θανάτου (Toten Rune) και τον τοποθετούσαν σε σχετικά πιστοποιητικά θανάτου και τάφους.

Μια κίτρινη τρίαινα σε γαλάζιο φόντο είναι το εθνόσημο της Ουκρανίας που έγινε πασίγνωστο μετά την έναρξη του πολέμου. Το σύμβολο υιοθετήθηκε επίσημα στις 19 Φεβρουαρίου 1992 αντικαθιστώντας το σφυροδρέπανο (ακριβώς 30 χρόνια και πέντε μέρες πριν την εισβολή). Κίτρινο και γαλάζιο είναι και τα εθνικά χρώματα της χώρας. Το εθνόσημο αναφέρεται ως «τριζούμπ» (=τρίαινα) από τους Ουκρανούς. Η τρίαινα παραπέμπει στον Ποσειδώνα και σε όλα όσα είπαμε στο Πρώτο Μέρος, πλην όμως το ουκρανικό έμβλημα αυτό δεν προέρχεται από την τρίαινα, αλλά από το γεράκι. Οι περισσότεροι ιστορικοί συμφωνούν πως το σύμβολο είναι ένα στυλιζαρισμένο γεράκι που εφορμά καθέτως (για την ακρίβεια ασπρογέρακας, ή σπιζαετός, πουλί πολύ δημοφιλές στους πρίγκιπες του Κιέβου το Μεσαίωνα, οι οποίοι το χρησιμοποιούσαν και ως θυρεό). Η τρίαινα εμφανίζεται και σε νομίσματα και ως σφραγίδα σε δημόσια έγγραφα.


Θυμόμαστε κ