Αποφαίνειας Πλέγμα - Μέρος Β: Υπόθεση Κολωνού – Το Χάλκινο Κατώφλι του Άδη
Η υπόθεση με την εκπόρνευση της 12χρονης στον Κολωνό «έσκασε» στις 8 Οκτωβρίου 2022 και από τότε βρίσκεται διαρκώς στην επικαιρότητα. Ο Κολωνός είναι μια ιδιαίτερη περιοχή η οποία, τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια, έχει γίνει αρκετά «σκιώδης» για διάφορους λόγους. Υπάρχουν πάρα πολλά βίαια περιστατικά –φόνοι, συμπλοκές, ληστείες, βία συμμοριών και οπαδών και άλλα πολλά. Θα τα δούμε όλα αυτά με τη σειρά τους. Η υπόθεση με τη 12χρονη είναι απλώς η κορυφή του παγόβουνου.
Στην αρχαιότητα ο Κολωνός λεγόταν Ίππιος επειδή εκεί βρισκόταν ο ναός του Ιππίου Ποσειδώνα, προστάτη του δήμου. Υπήρχε επίσης βωμός της Ιππίας Αθηνάς, τέμενος των Ερινύων, ο τάφος του Οιδίποδα, καθώς και των Θησέα, Πειρίθου και Αδράστου. Βλέπουμε λοιπόν ότι εκτός από τον Ποσειδώνα με τα άλογά του, υπάρχει και ο Οιδίποδας, ο αρχετυπικός αιμομίκτης και πατροκτόνος.

Στην ελληνική μυθολογία, η οικογενειακή κατάρα είναι η τιμωρία που επιβάλλει μια θεότητα η οποία οργίστηκε από τις πράξεις (Ύβρεις) ενός μέλους της οικογένειας. Η τιμωρία αυτή μπορεί να πλήξει τον φυσικό αυτουργό της πράξης, αλλά και τα άλλα μέλη της οικογένειάς του. Μια από τις χαρακτηριστικότερες καταραμένες οικογένειες ήταν αυτή των Λαβδακιδών από τις Θήβες, στην οποία ανήκε ο Οιδίποδας.
Ο πατέρας του, Λάιος, απήγαγε και βίασε τον Χρύσιππο, γιο του Πέλοπα. Ο Πέλοπας καταράστηκε τον Λάιο να τον σκοτώσει το ίδιο του το παιδί. Όπως κι έγινε. Ο Οιδίποδας –που εγκαταλείφθηκε μωρό από τον πατέρα του για να πεθάνει- σκοτώνει, εν αγνοία του, τον πατέρα του και παντρεύεται τη μητέρα του. Όταν το μαθαίνει, βγάζει τα μάτια του, ενώ η σύζυγος –και μητέρα του – αυτοκτονεί. Στη συνέχεια, η κόρη του, Αντιγόνη, αυτοκτονεί κι οι δύο γιοι του, Πολυνείκης και Ετεοκλής, αλληλοσκοτώνονται.
Είναι ενδιαφέρον ότι η κατάρα συνδέεται με την σεξουαλική και όχι μόνο κακοποίηση παιδιών. Όλο αυτό το υλικό αποτέλεσε πρώτη ύλη για πολλές από τις διαχρονικής αξίας αρχαιοελληνικές τραγωδίες. Οι δρόμοι του Κολωνού έχουν πάρει τα ονόματα των ηρώων του Θηβαϊκού Κύκλου, Ιοκάστης, Αντιγόνης, Ισμήνης, Καπανέως, Οιδίποδος κ.α.
Ο μεγάλος φιλόσοφος Πλάτων έζησε και δίδαξε στον Κολωνό –άλλωστε ακόμα και σήμερα υπάρχει η Ακαδημία Πλάτωνος. Αλλά και ο μεγάλος Αριστοτέλης, έζησε 20 χρόνια στον Κολωνό. Και ο Επίκουρος, είχε ιδρύσει τη σχολή του στην ίδια περιοχή. Κολωνιώτης ήταν και ο δραματουργός Σοφοκλής.
Και κάτι ακόμα. Σύμφωνα με τη μυθολογία, υπήρχε εκεί ένα σπήλαιο-πύλη προς τον Άδη. Ο θεός του Άδη, Πλούτων, που είχε ερωτευθεί την Περσεφόνη, κόρη της Δήμητρας, την απήγαγε και την μετέφερε στον Κολωνό, κατεβάζοντάς την στο νυμφώνα του στον Άδη, μέσα από το βαθύ άντρο του Κολωνού, που ο Σοφοκλής το ονομάζει "χαλκόπουν οδόν". Από την ίδια πύλη, κατέβηκε στον Άδη και ο τυφλός Οιδίποδας.
Δεν γνωρίζουμε πού ακριβώς βρισκόταν αυτή η πύλη του Άδη, Πιθανόν να ήταν στον λόφο του Ίππιου Κολωνού, ή κοντά σε αυτόν. Σύμφωνα με κάποιες τοπικές ιστορίες, υπήρχε υπόγεια σήραγγα από κάποιο (τότε) «άκτιστο χωράφι» της οδού Ιωαννίνων προς τον λόφο. Σύμφωνα με ένα παλιό τοπογραφικό σκαρίφημα της περιοχής, στη θέση της Αγίας Ελεούσας υπήρχε «Πλουτώνειο» και στη διασταύρωση Ιωαννίνων και Καπανέως υπήρχε το «χάσμα των Ερινυών».

Είναι ενδιαφέρον πάντως ότι ελάχιστα πιο πέρα από το σημείο αυτό, επί της οδού Ιωαννίνων στη συμβολή με Πρεβέζης, υπάρχει σήμερα ο πολιτιστικός όμιλος «Ορφέας» (μυθικός ήρωας που μεταξύ άλλων κατέβηκε στον Άδη).

Ο φίλος και συνεργάτης Νίκος Παναγοδημητρόπουλος, βέρος Κολωνιώτης και ακούραστος ερευνητής των μυστικών της περιοχής, έχει γράψει αρκετά σχετικά κείμενα (μια μικρή γεύση εδώ )
Ο Νίκος έχει κάνει επίσης σημαντική δουλειά πάνω στην Ιερή Γεωγραφία του Κολωνού:
«Ας ξεκινήσουμε με το Ιερό των Ευμενίδων από ένα ιδιαίτερα all time επίκαιρο μυθιστόρημά μου «Επιστημονικής Φαντασίας», την σημερινή Αγία Ελεούσα (Εκείνη που είναι… Ευμενής), εκκλησία που ανήκει σε ιδιώτη, στην οδό Ηλέκτρας, δίπλα στον Λόφο του Κολωνού. […] Αν φέρουμε έναν κύκλο με κέντρο την Αγία Ελεούσα, ο κύκλος αυτός περνάει από τον Άγιο Αιμιλιανό, τον Εσταυρωμένο στη Λένορμαν και την Κοίμηση της Θεοτόκου (αυτή δίπλα στην οδό Πέτρας) […] Η Αγία Ελεούσα λοιπόν απέχει ίση απόσταση από : 1. τον Άγιο Αιμιλιανό, 2. τον Εσταυρωμένο, 3. Την Κοίμηση της Θεοτόκου. Αν ενώσετε στον χάρτη της Κοίμηση της Θεοτόκου (κοντά στην Πέτρας), με την άλλη Κοίμηση της Θεοτόκου στο ποτάμι, στην έξοδο για Εθνική, η γραμμή περνάει από τον… Εσταυρωμένο.
»Αυτά στον πρώτο κύκλο. Ας αλλάξουμε όμως ακτίνα στον διαβήτη μας και με κέντρο ξανά την Αγία Ελεούσα ας φτιάξουμε έναν κύκλο με ακτίνα, χμμμ… δεν βαριέσαι, ας βάλουμε τον «δημοφιλή» Άγιο Παντελεήμονα. Ups… τι έχουμε; Ο κύκλος αυτός περνάει από τον Άγιο Παντελεήμονα, τον Άγιο Γεώργιο στην οδό Πλάτωνος και τον Απόστολο Παύλο. Μάλιστα… και οι τρεις περιοχές αρκετά «κακόφημες» πια, μιας και κατακλύζονται από ορδές λαθρομεταναστών, αλλά και κακοποιών στοιχείων που έχουν κάνει κατάληψη στα εγκαταλελειμμένα σπίτια. Ποιος ξέρει… ίσως οι «Μάγοι του Συστήματος» τοποθετούν τα πιόνια τους στις επιλεγμένες περιοχές «κλειδιά»… Η Αγία Ελεούσα λοιπόν απέχει άρα ίση απόσταση επίσης από: 1. τον Απόστολο Παύλο. 2. τον Άγιο Παντελεήμονα 3. τον Άγιο Γεώργιο».

Ακολουθεί ένας μικρός και καθόλου πλήρης κατάλογος, όμως ενδεικτικός των «σκιωδών περιστατικών» στον Κολωνό.
►14 Αυγούστου 1957. Ο Δημήτριος Πεπές, σιδηροδρομικός υπάλληλος βρίσκεται άγρια δολοφονημένος με 18 μαχαιριές στο σπίτι του, στην οδό Μοναστηρίου 87. Χάρη στο μέντιουμ Ελένη Κικίδου, έγινε εφικτή η σύλληψη του δράστη, Μηνά Χατζηχρήστου. Τα κίνητρα του εγκλήματος ήταν σεξουαλικά. Ο Χατζηχρήστος καταδικάστηκε σε θάνατο και εκτελέστηκε.
►27 Αυγούστου 1988. Ο γνωστός συγγραφέας Κώστας Ταχτσής βρέθηκε στραγγαλισμένος στο σπίτι του, στην οδό Τυρνάβου 26.